onsdag 29 juni 2011

Skrivpuff - lyssna

Idag satt jag vid minneslunden där min mormor finns. Jag skrev ett brev till henne. Det passade så bra in på dagens puff att det fick se internetets ljus...


"Hej mormor. Jag saknar dig, fastän jag egentligen inte kommer ihåg så mycket av dig. Mitt starkaste minne av dig är när vi matade fåglarna i pildammarna. Eller din hörslinga i vardagsrummet. Dina stora walkin-closets som jag älskade att gömma mig i fastän jag var lite mörkrädd. I den lilla garderoben fanns alla sagoböcker, lilla, lilla gumman i det lilla, lilla huset. Jag skrev redan som liten, skrev en dikt som du hade sparat. Tror att den handlade om hösten, vi hittade den när vi rensade ur din fina lägenhet.
Jag kommer ihåg jularna hos dig, den fina bordsserveringen, den mysiga fåtöljen. Jag kommer ihåg när jag satt på golvet i bilen och plockade fjäll från dina ben. Jag kommer ihåg så mycket små saker, som när jag satt i fönsterkarmen i köksfönstret och tittade på alla bilar på Norra Skolgatan. Jag kommer ihåg "Ord ur ord", där du säkerligen visste att jag fuskade, men det var för att du skulle tycka att jag var duktig. Jag kommer ihåg Gin Rummy när du pusta varje gång du fick en tvåa. Kommer ihåg när mamma fick hjälpa dig med alla kort. Mamma hade oftast listat ut att du egentligen kunde öppna med det där kortet du slängde.
Jag kommer ihåg när du och mamma löste korsord och jag fick hämta rätt lexikondel till er, jag kom alltid tillbaka med fel del.
Men jag kan inte komma ihåg din röst, eller om du hade något speciellt personlighetsdrag. Jag vet att du var snäll, intelligent. Jag vet att du hade ett stort hjärta. Jag önskar att jag frågade dig om hur det var förr. Jag önskar jag var äldre då och kunde uppskatta allt du hade att ge. Jag ser dig som den där starka kvinnan som klarade allt. Kanske är det därför jag sitter här nu och hoppas att du lyssnar."

2 kommentarer: